Kategorie Lifestyle

Joga dla początkujących: 7 rzeczy, o których powinnaś wiedzieć

Opublikowany Autor KlaudiaDodaj komentarz

Joga – co powinnaś wiedzieć przed pierwszymi zajęciami

„Joga jest niczym innym jak doskonałą harmonią ciała, zmysłów, umysłu i intelektu, rozumu, świadomości i jaźni. Gdy wszystkie one są zintegrowane, jest to prawdziwy stan jogi.”

To słowa jednego z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi – B.K.S. Iyengara (ur. 1918). Doskonale oddają ducha jogi, ale jeśli dopiero chcecie rozpocząć swoją przygodę z jogą, zobacz, co powinniście wiedzieć przed pierwszymi zajęciami.

1. Czy joga to religia czy zestaw ćwiczeń?

Pojęcie „joga” ukształtowało się kilka tysięcy lat temu. Jest to indyjski zestaw ćwiczeń, polegających na przyjmowaniu świadomych pozycji ciała. Ćwiczenia jogi są wspierane przez filozofię, nazywaną duchowymi prawami jogi. Jednak joga nie jest religią, co więcej na całym świecie ćwiczą ją ludzie najróżniejszych wyznań. Wykonując ćwiczenia jogi możesz, ale nie musisz zapoznać się z jej filozofią, nie musisz jej też przyjmować.

Pozycja trójkąta (fot. Pixels)
Pozycja trójkąta (fot. Pixels)

2. Joga – rodzaje

Chociaż przez tysiące lat ukształtowały się liczne nurty jogi, to w naszym kręgu kulturowym znana jest przede wszystkim Hatha joga, która polega na pracy nad własnym ciałem poprzez ćwiczenia. Do najważniejszych stylów Hatha jogi należą:

  • Ashtanga – dynamiczna odmiana, charakteryzująca się płynnym i szybkim przejściem pomiędzy ruchami
  • Iyengara – stosunkowo statyczna odmiana, w której przez dłuższy czas przyjmujesz jedną pozycję, skupiając się na precyzji jej wykonania. Wykorzystuje się w niej takie pomoce jak wałki, bloczki, krzesła czy koce.
  • Satyananda – w trakcie zajęć praktykuje się zarówno ćwiczenia fizyczne jak i duchowe – medytację czy techniki oddechowe
  • Vini – praktykowana na zasadzie jeden nauczyciel i jeden uczeń, z uwagi na indywidualne podejście skupia się na leczeniu dolegliwości

3. Co to są asany?

Na zachodzie joga to głównie ćwiczenia. Pozycje jogi nazywane są asanami. Podczas zajęć jogi wykonujemy następujące po sobie sekwencje asan.

4. Dla kogo jest joga?

Joga ćwiczenia są przeznaczone dla każdego, bez względu na płeć, wiek czy stan zdrowia. Nawet trzy letnie maluchy poradzą sobie z dopasowanymi do nich asanami, a najstarsze osoby praktykujące jogę mają nawet ponad 90 lat! Bardzo popularna jest joga dla kobiet w ciąży czy na zdrowy kręgosłup. Ważne jest, by zajęcia były dopasowane do naszych możliwości oraz potrzeb.

Od czego zacząć? (fot. Pixels)
Od czego zacząć? (fot. Pixels)

5. Od czego zacząć?

Na początku musisz się zastanowić: czy chcesz chodzić na zajęcia jogi czy ćwiczyć w domu. Jeżeli zdecydujesz się na pierwszą opcję, warto unikać klubów fitness, gdzie proponowane są zajęcia jogi, ponieważ często nie są one dopasowane do poziomu początkujących. O wiele lepiej jest trafić na ćwiczenia do małej grupy prowadzącej przez wykwalifikowanego nauczyciela. Joga dla początkujących powinna się skupiać na nauce prawidłowego oddychania oraz prawidłowo wykonywanych pozycji. Ciekawym pomysłem są też wakacje z jogą, jako forma jednorazowych warsztatów. Dostępne są też szkolenia jogi online oraz na DVD, które są dobrym sposobem, by zapoznać się z tym rodzajem aktywności. Nie zastąpią jednak dobrego nauczyciela.

6. Jak na nas wpływają ćwiczenia jogi?

Pozycje jogi regulują elastyczność, wzmacniają mięśnie, korygują sylwetkę i poprawiają krążenie krwi, dlatego są coraz popularniejsze także wśród osób, które na co dzień wybierają inne dyscypliny – od zawodowych piłkarzy, aż po biegaczy czy pływaków.

7. Jak się ubrać na jogę?

Jogę ćwiczy się boso i jedyne czego tak na prawdę potrzebujesz to wygodny strój – najlepiej sprawdzają się legginsy lub haremki i top. Matę zazwyczaj można wypożyczyć podczas zajęć.

Joga (fot. Pixels)
Joga (fot. Pixels)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *